Barcode i 2013 vs. 2020: Nye blokker blir rask gamle

8. juli 2013 fotograferte jeg de da nye Barcodebygningene fra Sørenga bro. Med Bacode hadde Oslo fått en ny moderne «skyline», men da jeg i april 2020 tok et nytt bilde på broen var Barcode dekket av flere lag med bygninger. «Barcode skyline» er historie. Og forsatt står heisekranene klare til å reise nye bygninger…

PS. Legg merke til at Barcodebyggningen til venstre rehabiliteres. DEG8 var det første bygget i Barcode, men etter 12 år er det fullstendig utdatert og pusses opp for 300 millioner kroner, like mye som det kostet å bygge. Det som ble markedsført som et miljøbygg i 2007 rehabiliteres. I bærekraftens navn sies det …

Sørenga Bro / Barcode, 2013. Foto: Adrian Bugge

Sørenga Bro / Barcode, 2013. Med videre utsnitt fordi Barcode har vokst. Foto: Adrian Bugge

Sørenga Bro / Barcode, 2013 er gjengitt i svart-hvitt til den engelske oversettelsen av Hans Petter Blads tekst Minner fra en forvokst småby i fotoboken Den nye byen.

yblokkfoto.no

Velkommen til min digitale protestutstilling www.yblokkfoto.no !
Her følger jeg rivingen av Y-blokka, den senmodernistiske regjeringsbygningen som har vært en sentral del av Oslo fra 1970. Fotografiene skal vise hvordan det unike bygget i naturbetong, tegnet av arkitekt Erling Viksjø med integrert kunst av Carl Nesjar og Pablo Picasso, blir destruert til tross for protester fra nær sagt alle fagmiljøer. Eller kanskje det fortsatt er håp pga av alle protestene?

Se omtale av prosjektet i Subjekt: Billedkunstner dokumenterer rivingen av Y-blokka bit for bit. Subjekt 30.04.2020

www.yblokkfoto.no. Foto: Adrian Bugge

www.yblokkfoto.no. Foto: Adrian Bugge

Minner som forsvinner, og bygninger som reiser seg.

I Klasssekampen 8. april 2020 har Kåre Bulie skrevet en anmeldelse av boken min Den nye byen .

Ingressen oppsummerer boken fint:

 «En fotobok om minner som forsvinner, og bygninger som reiser seg..»

Han skriver bla. om et bilde av rivingen av Tjuvholmen i 2005:

«Kunstneren har fulgt den formidable utviklingen langs Oslos havnefront siden 2004. De 45 bildene som har fått hver sin høyreside i den elegante trykksaken – venstresiden er alltid blank – forteller først og fremst om de voldsomme fysiske endringene som preger fjordbyens fremvekst. Ordet voldsomme er ikke tilfeldig valgt: Mellom bilder av bygninger, gamle og nye, på skiftende stadier, har Bugge plassert bilder av apparater som river. Særlig et motiv fra Tjuvholmen i 2005 er dramatisk: Den dyrelignende maskinen liksom spiser seg inn i det bestående, på et uklart svart-hvitt bilde som er så krevende å orientere seg i at den nøkterne realismen som preger boken for øvrig, viker.»

Riving blir dessverre et aktuelt tema i min nye digitale protestutstilling om Yblokka som "åpner" snart på www.yblokkfoto.no. Her vil jeg dokumentere destruksjonen av det unike bygget som Oslo Tingrett 7. april 2020 ga Statsbygg klarsignal til å starte rivingen av.

Kjøp Klassekampen 8. april 2020. Det er påskenummeret som kan leses gjennom alle avisfrie dager.

Den nye byen kan bestilles i de fleste bokhandlere og Tronsmo skal ha eksemplarer inne. Det går også an å kontakte meg for et signert eksemplar. Yblokkfoto.no åpner i mai.

  1. Omslag Den nye byen / The new city - Oslo 2004-2018. © Uten Tittel 2009. Forsidebilde: Munchmuseet /Bjørvika, 2016. © Foto: Adrian Bugge

  2. Tjuvholmen, 2005. Riving av havneskur skur der dagens Tjuvholmen ligger. Fra Den nye byen

  3. Tjuvholmen, 2005 II. Restene etter Skur 15 der dagens Tjuvholmen ligger. Fra Den nye byen

  4. Yblokka, 2019. bygget med det integrerte kunstverke «Fiskerne» av Pablo Picasso før det ble gjerdet inn for riving. Sniktitt fra wwwyblokkfoto.no, en digital protestutstilling som åpner i mai 2020.

2020

2020 startet som et rart år, som har blitt stadig mer urovekkende etter hvert som tiden går. Her i Oslo begynte det med vinteren som aldri kom. 26. januar ble det satt rekord for snøfrie dager i Oslo. Alene ikke et bevis på menneskeskapte klimaendringer, men statistikk fra Meteorologisk institutt viste at Oslo har mistet 21 vinterdager de siste 30 årene. Meteorologene mener at menneskeskapte klimaendringer spiller en stor rolle i denne utviklingen. Pene, varme dager fikk en bismak. Bak lurte angsten for klimakrise.

Så i mars kom pandemien som stengte hele Norge. Som klimakrisen er koronaviruset en usynlig fare. Uten mikroskop er det umulig å ta bilde av selve viruset, men konsekvensene av det, som folketomme steder, kan avbildes. Bare vissheten om virusets eksistens gir steder og gjenstander en utvidet betydning.
2020 er året da vi virkelig begynner å se konsekvensene av klimakrisen. Og vi fikk pandemien vi viste ville komme før eller senere. Se flere bilder fra pandemiperioden her.

  1. Snø, Lørenskog. 25. januar 2020. I Lørenskog åpnet denne vinteren verdens største nedkjølte helårsarena for snøopplevelser. Utenfor var det ikke et fnugg snø.

  2. Holmenkollen, Oslo 22. mars 2020. Nasjonalanlegget er pandemistengt og snøen (som var kunstsnø laget på kalde netter) smelter.

  3. Snø, Lørenskog. 1. april 2020. Verdens største innendørs alpinanlegg er pandemistengt. Foreløpig er de energikrevende kjøleaggregatene i gang, men det er et spørmål om tid før de blir avslått og det blir like snøfritt inne som ute.

Fire fotografer. Norske landskap

“Velkommen til utstillingen "Norske landskap" i Galleri Røed Jeløy. I samarbeid med magasinet Fotografi presenteres forskjellige tolkninger av det norske landskapet fra fire av Norges fremste fotografer: Raymond Mosken, Rune Johansen, Morten Andersen og Adrian Bugge.
Velkommen til offisiell åpning lørdag 29/2 kl 13. Utstillingen står til 22/3 2020. “

Facebook-event for utstillingen
Les mer om Inngrep-prosjektet bildene er hentet fra her.

På grunn av pandemien har jeg lagt ut noen bilder av utstillingen (med bilder fra alle fotografene):

100 Norwegian Photographers

I am one of a hundred Norwegian photographers presented in the photo book 100 Norwegian Photographers. The pictures show nature intervention in Norwegian nature, see more about the project here..

Jeg er en av hundre norske fotografer som presenteres i fotoboken 100 Norwegian Photographers. Bildene viser naturinngrep i norsk natur, se mer om prosjektet her..

1-Depleted Lake, Oslo, Norway/2017

2-Marine Tailings Disposal, Sydvaranger Iron mine, Barents Sea coast, Norway/2016

3- Tailings Dam, Tellnes Titanium Mine, Norway/2017

 Moore info:

Adrian Bugge is an Oslo-based photographer who works with his own projects over time. He is a member of the organizations for camera-based artists (FFF), Norwegian Visual Artists (NBK) and the Visual Artists in Oslo and Akershus (BOA). He is also a board member of the artist-driven photo workshop Bjørka, where he has his studio.

The pictures presented here are from Adrian's long-term Encroachment project, where he explores how human intervention changes nature. From his debut with a photo from the project at The National Art Exhibition in 2008 until he presented his latest work at the same place in 2017, the Anthropocene-human age has been proposed as a geological epoch.

​__________

​Mer info:

Adrian Bugge er en Oslobasert fotograf som jobber med egne prosjekter over tid. Han er medlem i kunstnerorganisasjonene Forbundet Frie Fotografer (FFF), Norske Billedkunstnere (NBK) og Billedkunstnerne i Oslo og Akershus (BOA). Han er også styremedlem i det kunstnerdrevne fotoverkstedet Bjørka, hvor han har atelier.

Bildene som presenteres her er fra Adrians langvarige Inngrep-prosjekt hvor han utforsker hvordan menneskelige inngrep forandrer naturen. Fra han debuterte med et Inngrep-bilde på Høstutstillingen i 2008 til han igjen stilte ut Inngrep-bilder på Høstutstillingen i 2017 har Antropocen – menneskets tidsalder – blitt lansert som en geologisk epoke.

MORE INFO AND BOOK ORDER AT 100 NORWEGIAN PHOTOGRAPHERS

Bokmessen i Frankfurt

Jeg er en av de hundre norske fotografene i fotoboken 100 Norwegian Photographers som blir lansert på bokmessen i Frankfurt 18. oktober. I boken viser jeg inngrep i norsk natur, et annet bilde av Norge enn kanskje mange utlendinger har. Boken utgis på det tyske Hatje Cantz Verlag og er initiert av Ina Otzko. Les hennes presentasjon av boken på forlagets blog. Min egen bok Den nye byen blir også representert i Frankfurt gjennom kunstbokforlaget forlaget Uten Tittel. Mer info kommer…

Y-blokka

Y-blokka er planlagt revet under utbyggingen av det nye regjeringskvartalet. På fasaden er det to kunstverk laget i samarbeid mellom Carl Nesjar og Pablo Picasso, men hele byggingen er interessant som en helhet og sammen med høyblokka som skal bevares. Her har jeg noen bilder av bygningen som jeg håper blir bevart.
Følg utviklingen på: yblokkfoto.no






Den nye byen: Fotoutstilling og samtale

Tekst fra programmet til Oslo Kulturnatt for fredag 13. september 2019:

I utstillingen og boken «Den nye byen» viser fotograf Adrian Bugge konsekvensene av de enorme forandringene Oslo har gjennomgått de siste 15 årene etter at sjønære arealer er tatt fra havneindustri og gitt til kontorer, kultur og leiligheter som del av Fjordbyplanen.

Under Oslo Kulturnatt vil det bli holdt en samtale om hvordan arkitektur fremstilles i fotografi mellom arkitekt og førsteamanuensis Halvor Weider Ellefsen og forfatter Hans Petter Blad, som begge har bidratt med tekster i boken, og forfatter Ole Robert Sunde.

Samtalen starter kl. 18.

Info om utstillingen

Arrangementet er også en del av Fotobokfestival Oslo og er også omtalt i deres program. Samtalen er arrangert av Adrian Bugge og er støttet av Fritt Ord

Arrangementet er også en del av Fotobokfestival Oslo og er også omtalt i deres program.
Samtalen er arrangert av Adrian Bugge og er støttet av Fritt Ord





Den nye byen, utstilling på Fotografiens hus

Den nye byen er en utstilling med mine Oslo-bilder fra de siste 15 årene. Fotografiene på utstillingen er mine visuelle tolkninger av omstridte steder og bygninger slik som Barcode, Munchmuseet og Sukkerbiten. 

Utstillingen på Fotografiens hus åpner 5. september kl. 18 og varer frem til 29. september. Det er en videreføring av min fotobok «Den nye byen» og viser helt nye bilder sammen med utvalgte bilder fra boken i stort format.
Se bilder fra utstillingen her..

Under Oslo Kulturnatt 13. september kl. 18 holder utstillingen åpen og det blir et arragement der forfatterne Ole Robert Sunde og Hans Petter Blad skal diskutere fjordbyen og arkitekt og førsteamanuensis Halvor Weider Ellefsen skal snakke om visualiseringer i arkitekturen. Bakgrunnen er at Ole Robert Sunde har skrevet et essay om boken i Dagbladet der han gjennom beskrivelser av flere av bildene i boken er positiv til Fjordbyen. Hans Petter Blad har derimot skrevet kritisk om fjordbyen i selve boken. Halvor Weider Ellefsen har skrevet en historisk gjennomgang av fjordbyen i boken, men vil nå si mer om det visuelle.

Utstillingen er støttet av Fritt Ord.

Velkommen til åpning torsdag 5. september kl. 18!

Facebook-event for utstillingen

Barcode 2016

Barcode 2016


Den nye byen

Oppdatert: Boken er nå lansert og er blant annet tilgjengelig på Tronsmo og kan bestilles i de fleste bokhandlere. Ler mer om fotoprosjektet Oslo-prosjektet her..

Fotoboken min “Den nye byen” utgis på kunstbokforlaget Uten Tittel. Lansering på Galleri Boa 14. mars kl. 18 - 20, Rådhusgata 19.

Hans Petter Blad vil lese fra sin tekst «Minner fra en forvokst småby» som han har skrevet for boken. I tillegg vises utvalgte bilder fra boken i stort format og det er servering av vin etc., og naturligvis mulighet til å kjøpe boken.

De siste 15 årene har Oslo gjennomgått enorme forandringer. Fjordbyplanen ble vedtatt i 2000, og er Oslos største byutviklingsprosjekt i nyere tid. Sjønære arealer er tatt fra havneindustri og gitt til kontorer, kultur og leiligheter for å åpne byen mot fjorden. Fotograf Adrian Bugge har fulgt utviklingen fra rivingen av havnen på Tjuvholmen i 2004 frem til 2018 hvor en ny by har oppstått. Med tekster av Hans Petter Blad, Halvor Weider Ellefsen og Gaute Brochmann.

Adrian Bugge
Den nye byen / The new city
Tekster: Hans Petter Blad, Halvor W. Ellefsen, Gaute Brochmann
Design: Aslak Gurholt (Yokoland)
© Uten Tittel 2019

Kunst-Oslo i «The Antropocene»

I Argument nr. 3 2018 er min Inngreputstilling omtalt i en artikkel om Antropocen og kunst:

Spor i Oslomarka
Adrian Bugges fotoutstilling ved B.O.A – Billedkunstnerne i Oslo og Akershus – tar sin egen tittel bokstavelig. «Inngrep» vektlegger klimaendringenes innvirkning på naturen i Norge. Der Wanthiang innbiller seg en flom langt unna, viser Bugges fotografier spor av en voksende krise i mer gjenkjennelige omgivelser. I boken How To See The World, skriver Nicholas Mirzoeff at hvis man er født etter 1985 har man aldri levd i en pre-climate-change-world. Dette forklarer kanskje hvorfor de mennesklige inngrepene som vises i Bugges fotografier ikke oppleves sjokkerende for meg. Men kanskje ville de vakt oppsikt hos en forhistorisk person? Uansett hvor Bugges bilder plasserer seg på sjokk-skalaen, viser de at det ikke lenger snakk om en fjern karastrofe. Det skjer her og nå, kun noen kilometer unna, i Oslomarka.

Uncertain States Scandinavia

Tre bilder fra mitt Inngrepprosjekt er presentert i kunstavisa Uncertain States Scandinavia Issue 8/Bjørka som er en spesialutgave for Bjørkas 20 årsjubileum. Plukk opp et gratis eksemplar på her: Babel, Trondheim • Fotogalleriet, Oslo • Preus museum, Horten • Aros Aarhus museum of modern art, Aarhus • Fotografisk Center, København • Hasselblad Center, Göteborg • Fotogalleriet Format, Malmö • Kristiansand Kunsthall • Stavanger Kunsthall og flere andre gallerier, museum og skoler i hele Scandinavia.

jubileumsavis.jpg

Bjørka 20 år

Stiftelsen Bjørka hvor jeg har atelier og er styremedlem feirer 20 år som kunstnerdrevet verksted for fotografi med jubileumsfest 14. september kl. 17 – 23 på Fotogalleriet. Vi viser kunstplakater og lanserer en gratis jubileumsavis: Uncertain States / Scandinavia. Åpent hus – velkommen! 

Arrangementet er en del av Oslo Kulturnatt og er støttet av Oslo Kommune.

Arrangementet er en del av Oslo Kulturnatt og er støttet av Oslo Kommune.

Medlemmer per september 2018: Terje Abusdal, Signe M. Andersen, Rodrigo Solis Aguilera, Katharina Barbosa Blad, Morten Borgestad, Adrian Bugge, Ingrid Eggen, Linda Bournane Engelberth, Christina Leithe Hansen, Jason Havneraas, Karoline Hjorth, Preben Holst,Heini Hölttä, Kristina Kvalvik, Rebecca Shirin Jafari, Marte Danielsen Jølbo, Ingvild Brekke Myklebust, Dag Nordbrenden, Jon Marius Nilsson, Brian Cliff Olguin, Marit Silsand, Line Fasteraune, Charlie Fjätström, Istvan Virag, Heidi Sundby, Ulla Schildt, Siri Ekker Svendsen, Maya Økland

http://www.bjorka.org

Utstilling på Galleri BOA 16. august - 9. september

Tappet Skogstjern 2016. Adrian Bugge

Tappet Skogstjern 2016. Adrian Bugge

16. januar kl. 18 åpnet min separatutstilling Inngrep på Galleri BOA rom 2. Utstillingen sto til 9. september. Les mer om hele Inngrepserien som utstillingen bygger på her.

Som en forlengelse av utstillingens tema inviterer BOA til en samtalekveld om møtet mellom vitenskap og kunst med geolog Henrik H Svensen og kunsthistorikker Sunniva H Stokken tirsdag 4. september kl 18 30 - 20 00

Omtale/anmeldelser:  

Ny Tid September 2018
Morgenbladet nr. 33 2018
Oslo Fotokunstskoles blogg

Link til BOAs Facebookevent for Inngreputstillingen.

Pressemelding:

Adrian Bugge stiller ut sitt pågående Inngrep-prosjekt, bestående av landskapsfotografier med menneskelige inngrep. Prosjektet utforsker hvordan forholdet mellom det naturlige og det menneskeskapte kommer til syne gjennom store og mindre omfattende inngrep. Rent visuelt stiller Bugge spørsmål ved om menneskelige inngrep forandrer naturen og vårt blikk på den. Utstillingen viser 15 bilder fotografert i Norge fra 2007 til 2018, blant annet fra vindparken på Smøla, Sydvaranger Gruve i Kirkenes (som var blant Europas største jerngruver), Titaniagruven i Tellnes, samt flere steder på Østlandet.
Motivene spenner fra store, åpenbare naturinngrep, som det omstridte landdeponiet for gruveavfall ved Titianiagruven, til mindre åpenbare inngrep, som et oppdemmet skogstjern i Oslomarka. Bildene betoner spenningen og flertydigheten i skillet mellom det opprinnelige og det konstruerte. Denne tilnærmingen ble ytterligere aktualisert da en internasjonal ekspertgruppe i 2016 konkluderte med at menneskeskapte inngrep påvirker jordkloden i så stor grad at vi har beveget oss over i en ny geologisk epoke kalt Antropocen – «menneskets tidsalder».
Bugge har arbeidet med prosjektet siden 2007. Han debuterte med fotografier herfra på Høstutstillingen i 2008. Der viste han også Inngrep-bilder i fjor, men utstillingen på Galleri BOA er hans første separatutstilling som presenterer prosjektet i en større sammenheng.  Underveis er enkeltbilder stilt ut ved flere anledninger, bl.a. på Cyan galleri, Oslo Open, Preus museum og Østlandsutstillingen. 
Adrian Bugge (f. 1981) har bachelor i kunsthistorie fra Universitetet i Oslo og har studert ved Robert Meyer kunsthøgskole for fotografiske og digitale medier på NISS . 
Til arbeidet med Inngrep-prosjektet har Bugge mottatt arbeidsstipend fra Billedkunstnernes Vederlagsfond og Ingrid Lindbäck Langaards Stiftelse samt diversestipend fra Statens kunstnerstipend og Norsk Fotografisk Fond. Bugge arbeider også med et bokprosjekt om byutviklingen i Oslo som har fått støtte fra Fritt Ord og Norske fagfotografers fond. 

Bugge er medlem av BOA (Billedkunstnerne i Oslo og Akershus, NBK (Norske billedkunstnere) og FFF (Forbundet frie fotografer).

100 NORWEGIAN PHOTOGRAPHERS

10 januar ble jeg presentert som den første av 100 NORWEGIAN PHOTOGRAPHERS. I 100 dager fremover presenteres en ny fotograf hver dag. 100 Norwegian Photographers presenterer norske fotografer / kamerabaserte kunstnere for et lokalt, nasjonalt og internasjonalt publikum og retter søkelyset mot fotografi som medium. Etter fullførte hundre dager forblir websiden stående som en informasjonsbank for offentligheten. Prosjektet er initiert av kunstneren Ina Otzko og er inspirert av det finske prosjektet 100 Finnish Photographers.

www.100norwegianphotographers.no
www.facebook.com/100NorwegianPhotographers/
www.instagram.com/100norwegianphotographers/

DAY 1-100: ADRIAN BUGGE, Hybridlandskap, Smøla 2009Klikk på bildet for å komme til nettsiden og se flere bilder og lese om Inngrepprosjektet bildet er hentet fra.

DAY 1-100: ADRIAN BUGGE, Hybridlandskap, Smøla 2009
Klikk på bildet for å komme til nettsiden og se flere bilder og lese om Inngrepprosjektet bildet er hentet fra.